Glassmaskin i retur

Under Black Friday förra året, detta shoppinghysterins toppdag, köpte jag en glassmaskin som funkade med vår KitchenAid. Jag gillar ju att göra tårtor och baka och sånt, så varför inte? Glass är ju supergott (det står för min del högre i kurs än tårtor och andra bakverk).

Sedan kom den varmaste sommaren i mannaminne – horribelt att vara gravid i, kan tilläggas – och jag gjorde massor av glass.

Not.

Jag packade inte ens upp den ur kartongen i källaren. Där stod den, som ett dåligt samvete för de 999 kr den kostat.

I början av september bestämde jag mig för att skicka tillbaka den. Den var köpt via KitchenTime, och de har en trevlig returpolicy på ett helt år. Jag fick betala frakten tillbaka, 49 kr, men de var verkligen supersmidiga med returen, inte minst eftersom jag tappat bort mailet med ordernumret. Det var inget problem, jag skrev till deras kundservice och de letade upp numret och sedan var det bara att fixa returen.

Jag misstänker att de kan ha ett års fri retur eftersom folk i allmänhet inte gör så här. Har något stått i källaren i nio månader så kommer man liksom inte att skicka tillbaka det, det är för bökigt att hålla på med. Dessutom verkar många tycka att det är svårt att släppa något som är inköpt. Därmed kan företaget stoltsera med en generös returpolicy som inte kostar dem särskilt mycket i verkligheten (jag har inga siffror eller belägg för det, jag bara misstänker att det är ungefär så).

De 950 kr ”extra” (de är ju redan borträknade sedan länge) investeras givetvis.

Copied!